Innovativt mobility management

Innovativa transportlösningar för landsbygd

 

Tågpendling

Buss &

samåkning

Cykel Bilpool Buss

 

Pendlingsresor med tåg mellan Kalmar och Växjö


Energikontor Sydost driver tillsammans med arbetsgivare på sträckan mellan Kalmar och Växjö, Kalmar Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg ett projekt som ska göra det mer attraktivt att arbetspendla genom att tåget anpassas till arbete ombord. Vi vill undersöka om det skulle vara möjligt att inkludera restiden i arbetstiden genom att skapa lika goda förutsättningar för arbete på tåget som om man satt på sitt kontor. 

 

I det syftet har vi genomfört ett testresenärsprojekt på sträckan Kalmar – Växjö – Kalmar under perioden den 3–28 mars 2014. Vi har även frågat arbetsgivare till arbetspendlare vad de tycker om pendlingen och möjligheten att inkludera restiden i arbetstiden. 

 

Totalt 134 arbetspendlare som pendlar med tåg mellan Kalmar och Växjö intervjuades under hösten 2012 om de önskemål som de har beträffande tågresan. Frågorna handlade om  allt ifrån informationen till resenärerna till bekvämligheten på tåget m.m. Vi frågade också vad de i dagsläget använde tågresan till samt hur många som fick räkna restiden i arbetstiden. Utöver intervjuer på tåget genomfördes intervjuer i fokusgrupper. Resultaten av dessa validerades genom enkäter.


Vi informerade ocksåom projektet och om de planerade förbättringsåtgärderna vid berörd(a) arbetsplats(er) samt erbjöd några av dem som åker bil men som mycket väl skulle kunna åka tåg i stället, att bli testresenär på tåget. På så sätt hoppades vi få fler arbetspendlare att välja tåget.


De genomförda intervjuerna är en del av underlaget till den förstudie om ny informationsteknik som har tagits fram av Trivector Traffic i samverkan med Kalmar kommun, Kalmar länstrafik, Länstrafiken i Kronoberg och Energikontor Sydost. Förstudien har mynnat ut i ett förslag som gör att den upplevda restiden för dem som arbetspendlar med tåg alt. tåg + buss blir kortare.


Genom dessa åtgärder hoppas vi uppnå följande: 
•    Ett förslag till informationsåtgärder i form av IT-lösningar mm. som effektiviserar resandet med tåg och tåg + buss. Presentation av förslaget finns vid sidan av texten.
•    Fler ska vilja välja tåget genom att restiden upplevs som kortare och, där det är möjligt, som en del av arbetstiden.
•    2–3 % ökning i antalet som skiftar från bil till tåg bland vår målgrupp. Vi tror dock att de verkliga resultaten kommer först när de olika informationsåtgärderna implementeras.


Under projektets gång har även arbete pågått för att få en stabil Internetuppkoppling och mobiltäckning på Öresundstågen, önskemål som rankats högt bland arbetspendlare.

 

Kontaktperson:
Hannele Johansson