Biogas Sydost är ett regionalt nätverk som aktivt arbetar för att förbättra förutsättningarna för biogas i Sydöstra Sverige.
Vill du blir medlem i Biogas Sydost? Här kan du läsa om hur det går till.
|
Nationellt stöd för biogasutvecklingI mitten av december kom så det efterlängtade beskedet från Energimyndigheten som beviljade 5 Mkr till ett Innovationskluster för flytande biogas (Drive LBG). Syftet med projektet är att samla, demonstrera och öka kunskapen, innovations-kraften och utvecklingsmöjligheterna med hållbara LBG-lösningar på såväl nationell som internationell nivå. Drive LBG samordnar nyckelaktörer och de regionala biogasnätverken för att bygga upp marknaden för LBG och bidra till spridning och tillämpning av LBG-teknik. Samtidigt kom beslutet om drygt 101 Mkr i investeringsstöd till demonstration av LBG-teknik (utlyst summa 195 Mkr). Detta innebär inte att de övriga projekten i ansökan har avslagits utan endast att de inte är med i denna första beslutsomgång. Särskilt roligt för oss i sydöstra Sverige är förstås att Mönstersås Biogasproduktion beviljades stöd till en förvätskningsanläggning. Besluten gäller under förutsättning att medel finns.
Ungefär samtidigt beviljades Sandahls Fulload AB i Olofström stöd från Klimatklivet för inköp av 20 lastbilar som går på flytande biogas. I Kalmar län fick både Gasum och Scandinavian Biogas Klimatklivet bidrag till ett LBG-tankställe vardera och i Kronobergs län blev det stöd till ett tankställe för både Fordonsgas Sverige och Gasum. Snart kan vi köra på LBG! |
Två kor = en bilNatanael Halldorf, Jazib Shahid, Adrian Skobe och Berivan Acar, alla elever på NA17F på Lars Kagg-skolan i Kalmar tävlar i Unga Reportrar 2019 med följande film om biogas. Missa inte detta och dela gärna! Biogas för tunga lastbilstransporterEnergikontor Sydost/Biogas Sydost (ESS) har deltagit i det nyss avslutade projektet ”Effektiva, uthålliga & uppkopplade logistiksystem” som leddes av Lindholmen Science Park. ESS deltog tillsammans med VTI, Region Skåne, Region Blekinge, Västra Götalandsregionen, Region Jönköpings län och Region Örebro län, i delprojektet ”Biogas för tunga lastbilstransporter”. Syftet med studien var dels att beskriva om, och på vilket sätt biogas och specifikt flytande biogas (LBG), är ett hållbart drivmedelsalternativ för tunga lastbilstransporter. Slutrapporten presenterar en fördjupad studie
|
||
|
Biogas Action syftar till att främja produktionen av biogas i hela EU, genom utbyte av goda exempel, nya affärsmodeller och ökade investeringar i biogasproduktion. Läs mer om Biogas Action.
|
||
Länkar |
|||
Fordonsgas.se
|
|||
|
+ Fordonsgas i Sverige
15:e tankstället i Sydost! - Klart januari 2019
Nu är det klart för byggstart för tankstället på handelsområdet Kämpaslätten i Sölvesborg.
– Blekinge blir det enda län i landet som får en biogasmack i samtliga städer. Det är superroligt att Blekinge blir först, säger Stefan Hermansson, vd Blekinge Bränslen, till tidningen BLT, läs hela artikeln från 181115.
Utvecklingen för Biogas Sydost 2008 - 2018
2018 fyller Biogas Sydost 10 år. Mycket har hänt i regionen på biogasområdet under den här perioden. Ta del av de bifogade beskrivningarna av den fantastiska utveckling som har gjort oss från att ha varit en vit fläck på biogaskartan till att bli en biogasregion att räkna med.
|
![]() |
Fallstudier (på engelska)
- Nätverket Biogas Sydost
- Implementering av den regionala strategin och handlingsplanen för biogas till fordon i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län
- Kollektivtrafikupphandling i Kalmar län
- Uppbyggnad av infrastruktur för biogas i sydost
- Introduktion av flytande biogas i Kalmar län
Lyckat utbyte med centrala Finland
Genom ett utbytesprogram i EU-projektet Biogas Action kom vi i våras i kontakt med Centrala Finland. Efter ett besök, som projektledaren för Biogas Sydost gjorde hos dem, var det dags för en grupp av totalt åtta personer från Region Centrala Finland, Jyväskylä stad, Mustankorkea biogasanläggning och Saarijärvi fjärrvärmeanläggning att komma hit. Syftet med besöket var att ta reda på så mycket som möjligt om vår senaste kollektivtrafikupphandling och utbyta erfarenheter vad beträffar biogasproduktion. Det blev två intressanta och intensiva dagar i september dels på Bergkvarabuss bussdepå i Mörbylånga, dels på Häringetorps förbehandlingsanläggning och Sundets biogasanläggning samt El- och biogasbilsutställningen i Växjö. Under två dagar hann vi gå igenom alla delar av biogaskedjan och även avrunda med en presentation av Växjö – Europas grönaste stad. Det är få EU-länder som är så lika oss både när det gäller produktionen och användningen av biogas men även hållbarhetsarbete i övrigt.
Resultatet blev ett mycket lyckat erfarenhetsutbyte. Ett stort tack till representanter för Mörbylånga kommun, Regionförbundet i Kalmar län, Kalmar Länstrafik, Bergkvarabuss, Växjö kommun och Småländska Bränslen som ställde upp och bidrog med sin tid och sina kunskaper! Se presentationer från dagarna här. |
Besök på Bergkvarabuss-depån. Foto: Hannele Johansson |
Fjortonde tankstället i sydost invigt!19 juni invigdes biogastankstället i Ljungby. Detta markerar det fjortonde tankstället i sydost och det tredje invigda för i år! |
Det är vi som gjorde det!Äntligen har vi fått ett tankställe för biogas i Karlskrona. Onsdagen den 30 maj invigdes tankstället på Verkövägen 5. Placeringen mellan Preem, ICA Maxi och vid trafikleden från Polenfärjorna är nära nog perfekt. Representanter från Karlskrona kommun, Landstinget i Blekinge och E.ON har all anledning att vara nöjda. Foto: Hannele Johansson |
Regeringen satsar på flytande biogas
Regeringen ger Energimyndigheten 200 miljoner kronor för att inrätta ett innovationskluster för flytande biogas. Satsningen ska skynda på omställningen till fossilfria tunga transporter. "Den här typen av satsning är ett steg på vägen mot Sverige som en permanent världsutställning", säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg. Biogasens tillverkningskedja ska stärkas genom skapandet av ett så kallat innovationskluster – en fysisk plats där flera aktörer tillsammans ska kunna visa upp hela produktionen. Innovationsklustret ska också analysera eventuella återstående problem med regelverk. Samverkan mellan näringsliv, akademi och offentlig sektor är centralt. Här finns alltså en god möjlighet att kunna förverkliga Arena LBG Kalmar län! Läs mer på regeringen.se
Samarbetsavtal mellan Mönsterås biogas och Scandinavian Biogas
Enligt en pressrelease har Scandinavian Biogas och Mönsterås Biogas tecknat ett samarbetsavtal där parterna gemensamt ska fortsätta att utveckla möjligheten att bygga och driva en storskalig biogasanläggning i Mönsterås. Tillsammans har de bildat utvecklingsbolaget Mönsterås Biogasproduktion AB som ska fungera som grund för ett framtida produktionsbolag.
Mönsterås Biogas har länge arbetat med utvecklingen av ett biogasprojekt för att hantera gödselfrågan, samt fått investeringsbidrag från Klimatklivet.
Den planerade biogasanläggningen ska kunna hantera 99 000 ton gödsel och producera 120 GWh biogas, samt ca 70 000 ton högvärdig biogödsel. Målsättningen är att kunna påbörja byggnationen av anläggningen under 2019. ”Mönsterås är en fantastisk plats för denna typen av projekt” säger Michael Wallis Olausson, vice VD i Scandinavian Biogas och VD i det nybildade utvecklingsbolaget. ”Det finns mycket råvaror, ett mycket starkt lokalt stöd, och inte minst engagerade delägare. En intressant kund för biogasen kan mycket väl bli den eventuella biogasfärjan mellan Oskarshamn och norra Öland som Oskarshamn och Borgholms kommuner nu låtit göra en förstudie på.”
Läs hela pressreleasen på Branschaktuellt.se
Ölands första publika tankställe invigt
Det var en stor uppslutning och idel glada miner när Bergkvara Buss bjöd till invigning av bussdepån och Ölands första publika tankställe för biogas den 16 februari.
Depån, som ligger i anslutning till Guldfågeln intill Mörbylånga tätort, är ca 9 000 m2 stor och inrymmer såväl personalutrymmen som en toppmodern tvätthall, verkstad för service och reparation. Depån försörjer busstrafiken på Öland. Totalt har Bergkvarabuss förstärkt bussflottan med 150 nya bussar och anställt 220 personer för KLT:s uppdrag.
Läs artikel i Barometern 180216
Karl-Johan Bodell, trafikdirektör Kalmar Länstrafik Henrik Yngvesson, kommunalråd Mörbylånga Simon Sandberg, marknadschef Bergkvarabuss Elvira Laneborg, miljö- och klimatstrateg Mörbylånga. Foto: Hannele Johansson
86 procent av fordonsgasen är förnybar
I sitt senaste nyhetsbrev skriver Energigas Sverige att andelen biogas i fordonsgasen fortsätter att öka enligt statistik från SCB. Den förnybara andelen i fordonsgasen är för helåret 2017 uppe i hela 86 procent, vilket är mycket glädjande siffror. Mindre glädjande är att den totala mängden såld fordonsgas minskar för tredje året i följd.
Läs mer i Energigas Sveriges nyhetsbrev.
Transportforum 2018
Hannele Johansson, projektledare för Biogas Sydost presenterade förstudien om LBG tillika regionens arbete med flytande biogas på årets upplaga av Transportforum under sessionen som handlade om ”Drivmedel för framtidens sjöfart”. De övriga, mycket intressanta föredragen som handlade om LNG/LBG:s roll i framtidens sjöfart hölls av Julia Hansson från VTI, Fredrik Svensson, Svensk Sjöfart och Carl Fagergren, Wallenius Marine.
Ta del av presentationerna
Multikriterieanalys av alternativa marina bränslen - Julia Hansson, VTI
Flytande biogas till tunga fordon sjöfart och industri - Hannele Johansson, Energikontor Sydost
Leading the way towards truly sustainable shipping - Carl Fagergren, Wallenius Marine
Hannele presenterar. Foton: Cecilia Wallmark
2017
Läkare tog pulsen på världens biogasutvecklig
9 november arrangerades Energikontor Sydosts årliga energimässa Energiting Sydost i Ljungby. Under tingets transportspår presenterade läkaren Janne Rapp från Biogasakademin hur användandet och produktionen av biogas har brett ut sig globalt, då större städer runt om i världen har börjat ta efter biogasmodellen som många av våra kommuner i Sverige har arbetat med i flera år. Han berättade även om hur han infört effektivare metoder för insamling av matrester på Stockholms alla sjukhus, till förmån för biogasproduktion.
Hannele Johansson gjorde ett bokslut över den Regionala biogasstrategin och handlingsplanen som Biogas Sydosts medlemmar tog fram tillsammans med länsstyrelserna i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län för 2014-17. Strategin, som är väl förankrad hos både regionerna och kommunerna i sydost, har varit ett viktigt verktyg för den utveckling som skett inom biogasområdet. Biogasproduktionen har ökat från 10 till 78 GWh/år. Ytterligare 132 GWh är möjligt att realisera inom närtid bara det finns avsättning för den. De fem tankställen för biogas som fanns i regionen sedan tidigare har blivit 12 och ytterligare tre nya tankställen är på gång. Kollektivtrafikupphandlingar i Växjö och Kalmar har lett till att det nu även finns 6 bussdepåer i regionen. Antalet gasfordon ökar med ca 20 % per år dock från låga nivåer. Nya mål behövs för att den positiva utveckling som vi haft i regionen ska fortsätta.
Janne Rapps och Hannele Johanssons presentationer från Energiting Sydost kan ses här.
Korv, bröd och miljöbilar
Bilkompani i Kalmar, som säljer flera gasbilsmärken såsom VW, Audi och Skoda, ordnade den 11 november en miljöfordonsdag för att erbjuda bilintresserad möjligheten att prata och provköra både el- och gasbilar. Bland utställarna fanns bl.a. KSRR, Kalmar Energi, Kalmarhem, Purac, Energikontor Sydost och More / Famax. Kjell Axelsson höll ett föredrag om biogasens fördelar och alla besökare bjöds på korv och bröd.
Ta del av resultatrapporten i förstudien Flytande biogas till land och till sjöss
Resultaten av förstudien Flytande biogas till land och till sjöss visar bland annat att det är möjligt att producera flytande biogas i regionen till ett konkurrenskraftigt pris i förhållande till diesel när det gäller vägtransporter. Studien visar även att transport av komprimerad gas från Mörbylånga och/eller Köpingsvik på Öland till en större förvätskningsanläggning i Mönsterås kan vara intressant att undersöka vidare.
Samtliga resulat av studien finns att läsa i Resultatrapporten (LBG) Flytande biogas till land och till sjöss.
Se bilagor:
Bilaga 1 LBG Resultatrapport Marknadspotential - Sweco 2017
Bilaga 2 LBG Resultatrapport Teknik & ekonomi - Puregas Solutions 2017
Bilaga 3 LBG Resultatrapport Logistik - E.ON 2017
Svensk biogas är nyckeln till en cirkulär ekonomi
Att Sverige börjar värdera biogasens roll i ett helhetsperspektiv, är ett avgörande steg i arbetet med att ställa om till en cirkulär ekonomi. Det slås fast i den nationella strategiska innovationsagenda som lanseras i samband med konferensen ”Biogas för framtiden” den 6 oktober i Göteborg. Den strategiska innovationsagendan ”Det svenska biogassystemet – nyckeln till cirkulär ekonomi” har tagits fram av det nationella nätverket ”Biogas i alla väderstreck” under ledning av Biogas Öst och tillsammans med ett hundratal branschaktörer. Det har skett inom ramen för Strategiska innovationsområden, vilket är en gemensam satsning mellan VINNOVA, Energimyndigheten och Formas. Agendan i sin helhet finns på Biogas Östs hemsida.
Framåtanda i Mönsterås
Den 15/9 invigdes ett publikt tankställe i Mönsterås. Hannele Johansson, projektledare för Biogas Sydost invigningstalade och berömde framåtandan i Mönsterås.
Nu har även Miljönämnden gett klartecken till att bygga en helt ny anläggning för produktion av biogas i Mönsterås. Det är ca 25 lantbrukare via bolaget Mönsterås Biogas AB som vill bygga anläggningen. Ambitionen är att omvandla upp till 99 000 ton gödsel till komprimerad eller flytande biogas till fordon. Att tillvarata gödsel på det här sättet minskar även utsläppen från åkrar till vattendrag och hav och är därför positivt, sade miljönämndens ordförande Roland Åkesson (C) till Barometern.
Läs Barometerns artikel från 170915 (Obs! Kräver inloggning)
Barometerns artikel från 170918 (Obs! Kräver inloggning)
Ändrad fordonsbeskattning för lätta fordon
Regeringen presenterar i dag förslag till ändrad fordonsbeskattning för lätta fordon för att främja fler miljöbilar, vilket också kallas bonus-malus. Regeringen föreslår en bonus på 7 500 kronor för fordon som drivs på gas. Läs hela artikeln på Energigas Sveriges hemsida och i Regeringens pressrelease .
EU-förslag till revidering av förnybarhetsdirektivet
Bra för biogas och skogsbaserade biodrivmedel, en öppning för förnybar el men förödande för grödbaserade biodrivmedel, så sammanfattar 2030-sekretariatet EU-kommissionens förslag till revidering av förnybarhetsdirektivet. Läs mer på Sekretariatets hemsida.
Seminarium om flytande biogas i Lidköping
Över sjuttio intressenter mötte upp när Biogas Öst bjöd till ett seminarium inom ramen för projektet ”Utveckling av innovativa koncept för konkurrenskraftig produktion av flytande biogas” den 7 februari 2017 i Lidköping. Bl.a. fick teknikleverantörer från olika nordiska länder och Frankrike presentera sina lösningar som skilde sig från varandra på olika punkter.
Alla var dock överens om att gasen måste bli flytande för att nå den tunga trafiken. Scania och Iveco kan redan erbjuda tunga fordon som går på flytande gas och Volvo kommer med en metan-diesel lastbil under 2017.
Efter presentationerna följde en paneldebatt med Arne Jacobsson, Wärtsila (N); Jacob Himmelstrup, Närenergi (DK); Lars-Evert Karlsson, Puregas Solutions (SE) och Benjamin Berg, Cryo Pur (F) där deltagarna fick bl.a. svara på frågor om vad som krävs för att få biogasen att lyfta.
Rekordår för biodrivmedel
Användningen av biodrivmedel steg till en ny rekordnivå under 2016. Totalt användes 17,2 TWh biodrivmedel, vilket är nästan en femtedel av all energi i landets fordonsdrift, visar branschstatistik.
Användningen av biodrivmedel ökade med 26 procent, eller 359 700 kubikmeter, i fjol jämfört med året före, enligt preliminär statistik från Svenska petroleum och biodrivmedelinstitutet (SPBI). Samtidigt redovisar Svenska bioenergiföreningen (Svebio) årssiffror, enligt vilka biodrivmedel totalt svarade för 18,6 procent av energiinnehållet i drivmedel för fordon förra året. Läs mer på DN Ekonomi 2017-02-20.
Ford och BRC satsar på gasdrivna bilar
Ford Sverige har tillsammans med företaget BRC Sweden inlett en storsatsning på gasdrivna bilar. Flera nya modeller är planerade för lansering under 2017, och först ut är Ford Mondeo Kombi där 39 bilar kommer att rulla i Malmö Taxis regi.
Det är Fords prisbelönta Ecoboost-motorer som varit den största bidragande faktorn till samarbetet, en motor som ger en mycket bra effekt med biogas. Läs mer på Motormagasinet.
Finska Gasum köper Swedish Biogas International
Företagsköpet, som blev klart den 2 januari 2017, innebär att Gasum tar över fem svenska biogasanläggningar i Jordberga, Katrineholm, Lidköping och Örebro samt att bolaget får en majoritetsandel av aktierna i produktionsanläggningen i Västerås. Swedish Biogas International äger också 50 procent av Vadsbo Biogas. I och med köpet blir Gasum den största producenten av biogas i Norden. Mera information om köpet finns i Bioenergitidningen.
+ Fordonsgas i världen
Upp till bevis
Slutkonferens i Horisont 2020-projektet Biogas Action ägde rum 11/10 i Bryssel. Från sydöstra Sverige deltog Carolina Gunnarsson, Regionförbundet i Kalmar län, som pratade under rubriken ”Prospects of biogas in regional sustainable development” och Hannele Johansson, Energikontor Sydost, som deltog i en paneldebatt under rubriken ”Integration of biogas in regions and cities”.
![]() |
Till vänster: Carolina Gunnarsson talar. Till höger: Hannele Johansson talar.
Biogasens roll i omställningen till förnybara drivmedel
Fedarene, föreningen europeiska energikontor, ordnade den 14 november ett webmöte inom ramen för H2020-projektet BiogasAction. I mötet deltog bl.a. kommissionären Antonio Tricas från DG Mobility and Transport. Han presenterade den del av regelverket som handlar om natur- och biogasens roll inom transporter och som ingår i ”Clean Enegy for all Europeans”-lagförslaget samt initiativet ”Europe on the Move”. Därefter fick den franska och svenska partnern i projektet presentera arbetet i sina respektive länder och regioner. Alla presentationer kan ses här.
2017
Wärtsilä förvärvar Biogas Sydost-medlemmen Puregas Solutions
Förvärvet av Puregas Solutions ger Wärtsilä ytterligare utrustning och expertis inom biogasuppgradering vilket kompletterar företagets befintliga portfölj på marknaden för flytande biogas.
”Vi förvärvar ett företag med teknisk kompetens, goda referenser och en stark marknadsposition. Det ger oss en bra plattform för att utvidga våra erbjudanden och vår support till kunderna med kompletterande lösningar för uppgradering och omvandling av biogas till flytande form”, säger Timo Koponen, Vice President, Flow & Gas, Marine Solutions i Wärtsiläs pressrelease.
Köpenhamn får naturgasbussar
En av Danmarks ledande transportoperatörer, Tafikselskabet Mobia, har skaffat 41 bussar som går på naturgas till en av Köpenhamns mest trafikerade rutter mellan flygplatsen och den norra delen av staden. Bussarna, som kör genom Köpenhamns stadskärna, transporterar 20 millioner passagerare per år eller 75 000 per dag. Läs mer på GNV Magazine av 170414.
Obamas sista drag – 500 miljoner dollar till FN:s gröna klimatfond
Tre dagar innan Obama lämnar över posten som USAs president till Donald Trump passade hans administration på att överföra 500 miljoner dollar till FN:s gröna klimatfond. Läs hela artikeln på Aktuell hållbarhet.
Norge får två nya LNG-färjor 2018
Torghatten Nord, som ombesörjer sjögående kollektivtrafik i Nordland och Troms i Norge, har köpt två LNG-färjor av Vard. De nya bil- och passagerarfärjorna, som kommer att levereras under andra halvan av 2018, kan ta upp till 180 bilar, 550 passagerare samt besättning. Färjorna är 425 fot långa och går i 18 knop. Läs mer på GNV Magazine 170217.
År 2025 kommer ca 10 % av världens medeltunga och tunga lastbilar gå på komprimerad och flytande naturgas enligt en rapport från Frost & Sullivan (F&S). Det är Kina, Europa och Nordamerika som kommer att stå för mer än 80 % av den globala försäljningen av tunga gasfordon.Läs mer på GNV Magazine 170214.
Helsingfors byter ut naturgas mot biometan i sina stadsbussar
Helsingfors kommer under 2017 att få biometan I stället för naturgas i de 22 gasbussar som går i stadstrafiken. Upphandlingen gjordes av Helsinki Region Transport (HSL) som räknar med att valet av biometan kommer att minska koldioxidutsläppen årligen med 1 367 ton. Gasen till bussarna levereras av Gasum. Läs mer på GNV Magazine 170123.
Tyskland provkör LNG i hamnen i Druisburg
Enligt representanter för RWE erbjuder hamnen I Druisburg utomordentliga möjligheter för LNG. Som världens största inlandshamn har den access till alla trafikled. Det pilotprojekt som nu pågåromfattar mobila tanktställen och en konvertering av fordonen i hamnen till LNG-drift. Läs mer i GNV Magazine 170104.
2016
Reading bekräftar ordern för första fem ADL dubbeldäckare som ska gå på biogas
Reading Buses har bekräftat att de lagt en order till Alexander Dennis (ADL) om de första dubbeldäckarna i Storbritannien som går på gas och som därmed ingår i landets största bussflotta.
Fordonen, som kommer att tas I bruk i slutet av november 2016, är alla Enviro400CBG biogasbussar, utvecklade av ADL och Scania. Bussarna motsvarar LCEB standards och släpper bevisligen ut 20 % mindre koldioxid än motsvarande Euro 6 diesel fordon. Eftersom fordonen går på biogas innebär det att de är de mest miljövänliga bussarna någonsin i Storbritannien. Läs hela artikeln på GNV Magazine 2016-11-13.
Alimerka köper tjugo LNG-lastbilar av Scania
Den spanska livsmedelskedjan Alimerka har köpt tjugo nya distributionsfordon som går på flytande naturgas (LNG), vilket minskar koldioxidutsläppen med 30 % jämfört med motsvarade dieselfordon. För varje lastbil blir minskningen 40 ton mindre koldioxid per år enligt Alimerka. som valde Scania som leverantör. De två LNG-tankarna garanterar en räckvidd på 100 mil. Affären, som gick till Scania, motsvarar en investering på 3 M€.
Läs hela artikeln på GNV Magazine 2016-11-06.
Gazprom väljer LNG som bränsle för vägtransporter på hemma-marknaden
Gazprom har tagit fram en plan för småskalig produktion och användning av flytande naturgas (LNG) för perioden 2017-19. I planen ingår flera pilotprojekt i syfte att främja användningen av LNG på hemmamarknaden. Företaget har skissat ett distributionsnät för gasstationer över hela Ryssland och håller på att undersöka vilka förvätskningsmetoder som är bäst anpassade för småskalig produktion av flytande naturgas. Fordonsgasen ses som prio ett på den ryska hemmamarknaden. Läs hela artikeln på GNV Magazine 2016-11-06.
Scania levererar LNG-lastbilar till Holland
Den 20 oktober 2016 fick Tielbeke Transport i den holländska staden Lemelerveld åtta nya Scania G340 Highline lastbilar som går på LNG och som kommer att leverera varor till Kruidvat apotek och kemikalie-affärer.
Företaget valde LNG därför att standardtankar på 150 kg har den räckvidd som behövs för deras dagliga leveranser. Kör man med motsvarande fordon som går på komprimerad gas (CNG) krävs ett extra stopp för tankning. Dessutom har man redan fyra likadana enheter inom företaget.
Fordonen har en körsträcka på 100 000 km/år. De levererades av Scania Zwolle och Scania Lemler-veld står för servicekontraktet. Läs mer på GNV Magazine.
LNG på frammarsch I Italien
Det italienska transportföretaget i-Fast Automotive Logistics har beställt 10 Iveco New Stralis Natural Power (NP) fordon som går på LNG. Detta är den första europeiska leveransen av fordon som används för biltransporter och som går på LNG. Valet av LNG innebär att fordonen kan köra in i städer där tuffare ljud- och utsläppsgränser håller på att introduceras.
I Italien finns idag sex LNG-stationer men nya tankställen planeras och I slutet av året uppskattar man att det ska finnas totalt tio LNG-stationer i landet. Läs mer här.
Storbritannien ser en stor potential för användning av biogas i transportsektorn
Enligt en ny rapport från Renewable Energy Association finns en stor potential i förnybara gasformiga bränslen t.ex. biometan som skulle kunna användas inom transporter, särskilt tunga fordon. Bränslens skulle kunna produceras från matrester och annat organiskt avfall och bidra till att nå 2020-målen. Läs mer på GNV Magazine från den 22 april.
Det spanska företagt INLAGRI har köpt fem Iveco Stralis lastbilar som går på flytande naturgas (LNG).
Enligt Iveco kommer bilarna att minska bränslekostnaderna med 40 % och investeringskostnaderna med 10 % jämfört med dieselbilar. Läs mera på GNV Magazin från den 22 april.
Europeisk biogasorganisation, EBA, vill ha EU-gemensamma regler för bioenergi.
Samtidigt som avsaknaden av en europeisk biogaspolicy ger medlemsländerna friheten att anpassa sina lagar till förutsättningarna i det egna landet så försvåras den gränsöverskridande handeln med biometan. EBA vill också att alla medlemsländer inför obligatorisk källsortering och insamling av organiskt hushållsavfall och företagsavfall för att öka andelen näringsämnen som tas tillvara genom rötning. Dessutom trycker man på att det ska finnas biometan på alla gastankställen i hela Europa antingen som sådan eller som inblandning I naturgas per 2030. Läs mer GNV Magazine.
Fortsatt internationell framgång för Biogas Sydosts medlemmar:
Purac bygger Nordens största anläggning för flytande biogas i Norge
Efter ett fantastiskt 2015 fortsätter framgångarna för Biogas Sydost medlemmen Purac som ska projektera och bygga Nordens största anläggning för framställning av flytande biogas i Skogn i närheten av Trondheim.
Anläggningen ska producera flytande biogas med ett energiinnehåll på 250 GWh per år motsvarande ca 25 miljoner liter diesel, vilket kommer att bespara miljön årliga utsläpp om ca 60 000 ton CO2 från fossila bränslen – ett väsentligt steg i rätt riktning gällande klimatpåverkan! Läs mer här.
Kalmarbaserad Biogas Sydost medlem Purac Puregas AB får bygga Danmarks största uppgraderingsanläggning för biogas
Anläggningen som kommer att ligga i Vojens Denmark kommer att uppgradera upp till 6 000 Nm3 rågas i timmen och producerar energi som motsvarar en årlig konsumtion av 10 000 fordon. Anläggningen kommer att byggas och ägas av en annan Biogas Sydost medlem E.ON och Soenderjysk Biogas Invest A/S till hälften var. Läs mer här.
Unilever går över till flytande naturgas
Konsumentjätten Unilever har informerat om deras planer att gå över till flytande naturgas (LNG) i syfte att minska koldioxidutsläppen. Beslutet innebär att i slutet av 2016 kommer företaget att ha 100 LNG lastbilar i bruk. Enligt företaget kommer användningen av LNG minska koldioxidutsläppen med 11.5 % samt kväveoxid- och kvävedioxid-utsläppen med 35 % jämfört med diesel. Men störst effekt, en minskning me 95 %, får man när det gäller partikelutsläpp dvs. de utsläpp som orsakar hjärt- och lungsjuk-domar. Samtidigt förväntas ljudnivån minska med upp till 50 %. Läs mer på GNV:s hemsida från 160202.
Spanien siktar på 40.000 gasdrivna fordon 2025
Spanien uppskattar att antalet gasfordon I landet kommer att stiga till 40 000 till år 2025. Av dessa går 4 000 på flytande naturgas (LNG) och 36 000 på komprimerad naturgas (CNG). För att uppnå målet har man satt en budget på två miljoner euro.De som köper gasbilar kan få ett stöd om 4 000€, för lätta lastbilar och distributionsbilar är stödet mellan 3 500 och 6 500€. Stödet för bussar och tunga lastbilar uppgår till 11 000 – 21 000 €. Läs mer på GNV:s hemsida från 160202.
Matthias Maedge utnämnd till ny generalsekreterare i NGVA Europe
Matthias Maedge har utnämnts till NGVS Europas nya general-sekreterare från 2016. Han efterträder Lennart Pilskog, som var generalsekreterare 2014-15 samt representerade Volvo i ett antal år i NGVA:s styrelse. NGVA är en intresseorganisation med syfte att främja användningen av natur- och biogas som fordonsbränsle. Läs mer på GNV:s hemsida från 160202.
Antalet gasbussar ökar iTjeckien
Drygt 26 % av de nyregistrerade bussarna i Tjeckien gick på komprimerad naturgas (CNG) under 2015. Andelen gasbussar har ökat varje år från 10 % till drygt 26 %. Räknat på totalt antal bussar är andelen 4,5 % eller 880 fordon i 40 städer. Enligt statistik från CGA, Compressed Gas Association, går idag upp till 782 000 bussar i världen på gas. Läs mer på GNV Magazine från den 21 januari 2016.
Försäljning av gasbilar i världen kan överskrida 35 miljoner dollar 2025
konstaterar Navigant Reseach i Massachusets, USA i en färsk rapport. Men för att gas ska nå sin fulla potential som fordonsbränsle måste det finnas tillräckligt med tankställen och bilar som går på gas. Finns inte tillräckligt med bilar är det svårt att få bränslebolag att investera i tankställen och utan tankställen vill inte kunderna köpa gasbilar. Problemet är det samma i hela världen. Läs mera på gnvmagazine från den 5 januari 2016.
85 % av busstrafiken i Madrid går på naturgas 2016
Kommunfullmäktige i Madrids stad godkände inköp av 200 nya bussar varav 170 eller 85 % ska gå på gas 2016. Anledningen är att man vill förbättra luftkvaliteten i staden. Affären innebär att 43-50 % av Madrids bussflotta kommer att gå på gas. Läs mera på: gnvmagazine från den 30 december 2015.